Spark Club Nederland

Welkom op het forum van de Spark Club Nederland.
Wordt lid en help dit forum mooi te maken.
Heb je verstand van fora en Sparks en wil je het team komen versterken?
Meld je dan bij een van de beheerders.

Het SCN tean.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Spark Club Nederland

Welkom op het forum van de Spark Club Nederland.
Wordt lid en help dit forum mooi te maken.
Heb je verstand van fora en Sparks en wil je het team komen versterken?
Meld je dan bij een van de beheerders.

Het SCN tean.

Spark Club Nederland

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Spark Club Nederland

It all starts with a Spark !!!

Deze Spark Club is in aanbouw. Wij zoeken nog mensen die hierbij willen helpen. Heb je daar zin in? Meld je dan aan bij 1 van de beheerders.

+6
filepoper
martijn
Jan.
Thei
weetsj
Iwasaspark
10 plaatsers

    Bougies

    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van Thei vr sep 19, 2014 5:05 am

    Martijn als je bv op duitse autoverkoop sites kijkt zie je ook 1.2 Sparkies te koop staan met LPG-G3,vaak met dezelfde BCR gasschakelaar/indicatie,zal dan ook wel een BCR installatie zijn,soms een ander merk installatie,die dan waarschijnlijk achteraf ingebouwd is geworden.
    De rest BPM valt reuze mee,dus best wel leuk om dan een 1.2 te kopen,heb je wat extra paardekrachten ter beschikking.
    Hier in Nederland na de RDW leuring naar een gasinbouwer gaan van het beteffende merk installatie en na betaling van €75 heb je hem op G3 staan.
    weetsj
    weetsj


    Aantal berichten : 132
    Registratiedatum : 05-06-12
    Leeftijd : 47
    Woonplaats : Zoetermeer

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van weetsj vr sep 19, 2014 7:41 am

    aha, hadden we dat 3 jaar geleden maar geweten :p
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van Thei za sep 20, 2014 1:20 am

    Wist ik toen ook al,maar die is niet WB en BPM vrij geweest,dat was alleen de 1.0 Bifuell,die komt door zijn LPG onder een bepaalt aantal grammen CO uitstoot.
    Kijk maar eens op www.mobile.de kun je meteen doorklikken om de rest-BPM te bepalen

    Als je daar bv naar een AVEO diesel kijkt zie dat als je één invoerd van voor 1-8-2012 deze rest-BPM vrij is en na die datum moet je weer BPM betalen,zo ook voor een Spark Bifuell,kijk je naar een Spark 1.2 dan valt die rest BPM reuze mee hoor.

    De Onze hebben we het eerste jaar vrij km mee gereden,maar nu wordt die alleen nog maar gebruikt waar we hem voor gekocht hebben en dat is woon-werkverkeer voor mijn vrouw en dat zijn dan 3x per week 60km vis versa,op jaarbassis zo'n 9000km en dan zo in de buurt nog wel eens,maar die kan ze haar nu nog werkzame leven lekker oprijden,nog 8.5 jaar en die tijd heft ze dan ook een redelijk goede betrouwbare auto.
    De andere km,22000per jaar doen we met de Tacuma op G3,lekker ruim en comfortabel rijden,rijdt net zo prima als onze vorige een Chrysler PT Cruiser alleen hebben we nu wat minder bekijks.
    mpro09
    mpro09


    Aantal berichten : 2
    Registratiedatum : 21-09-14

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van mpro09 zo sep 21, 2014 9:36 am

    weetsj schreef:

    een handleiding voor het vervangen van de bougies is er niet. ik heb het pas gedaan en het is best een rot klusje. je moet het gashuis en filterhuis op het blok losmaken. bij een bifuel ook nog de gasinjectoren bekabeling loshalen om daarna de afdekplaat te kunnen verwijderen.

    het beste is op bij de eerst volgende meeting / tour aanwezig te zijn, zodat we je het kunnen laten zien Wink

    heb je hier niet toevallig een paar foto's van gemaakt? ik ben zeer benieuwd
    weetsj
    weetsj


    Aantal berichten : 132
    Registratiedatum : 05-06-12
    Leeftijd : 47
    Woonplaats : Zoetermeer

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van weetsj do okt 09, 2014 5:29 am

    Hoi mpro09 (is dat je echte naam XD )
    ik zal de foto's in het topic how to do, toevoegen Wink
    concours
    concours


    Aantal berichten : 32
    Registratiedatum : 15-10-14
    Woonplaats : Zaanstad

    Bougies - Pagina 2 Empty Zelf bougies vervangen

    Bericht van concours do okt 16, 2014 2:57 am

    Mede door de uitleg hier op het forum, heb ook ik vanmorgen de stoute schoenen aangetrokken en zelf de bougies verwisseld bij mijn Spark 1.0 LS Bi-fuel. De km stand bij mij staat op 79000 en de originele bougies zaten er nog in. Ik bemerkte bij stationair draaien van de motor, dat deze soms oversloeg en bij een koude start had de motor meer moeite om aan te slaan. Het is, zoals ook op dit forum al benoemd, een pittig klusje, maar niet ondoenlijk. Als je tips, of foto's wilt ontvangen, stuur mij dan een pb'tje. Bij mij zaten standaard er Champion bougies in. Omdat ik eigenlijk al jaren probleemloos rijd, heb ik er voor gekozen om weer de standaard bougies te kopen in plaats van de (veel) duurdere zgn LPG bougies. De klus is gelukt en de auto start en rijdt weer als nieuw.


    Laatst aangepast door concours op do okt 16, 2014 6:47 am; in totaal 1 keer bewerkt
    weetsj
    weetsj


    Aantal berichten : 132
    Registratiedatum : 05-06-12
    Leeftijd : 47
    Woonplaats : Zoetermeer

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van weetsj do okt 16, 2014 6:09 am

    Goed bezig Smile
    avatar
    Jan.


    Aantal berichten : 103
    Registratiedatum : 03-11-13

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van Jan. ma okt 20, 2014 8:31 am

    Als je bijna 80.000 km met standaard bougies kan doen heeft het weinig zijn om speciale dure bougies aan te schaffen. Bij mijn vorige auto op LPG (subaru) ging ik pas de bougies vervangen als de motor begon in te houden. Dat ben ik met mijn Spark nu ook van plan. Ik heb nu 64.000 km gereden met de originele bougies maar zo te lezen kan daar misschien nog wel wat bij. Heel wat beter dan bij mijn vorige auto want dan was het na 30.000 km echt wel bekeken. Maar ondanks de boxermotor waren ze daar redelijk eenvoudig te vervangen.
    weetsj
    weetsj


    Aantal berichten : 132
    Registratiedatum : 05-06-12
    Leeftijd : 47
    Woonplaats : Zoetermeer

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van weetsj ma nov 10, 2014 7:38 am

    Ik moet inderdaad bevestigen dat er ondanks dat er goedkope champion bougies met de verkeerde vonk afstand in zaten, ik niets heb gemerkt van de nieuwe bougies. (bougies waren "maar" 25 euro ofzo bij mijnautoonderdelen.nl)
    ik heb 2 weken geleden de bougies van mijn vriendin dr spark vervangen en die merkte het wel, maar die had dan ook wel eens stotteren of dat de auto zomaar uit viel. zij heeft ook een bifuel, maar daar zaten ook bougies in met vonk afstand 1,0 en dat moet 0,8 zijn bij LPG.
    avatar
    Jan.


    Aantal berichten : 103
    Registratiedatum : 03-11-13

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van Jan. za feb 06, 2016 1:36 am

    Balen! Na ruim 90.000 KM zijn mijn bougies ook aan vervanging toe. Maar toen ik de bouten van de luchtinlaat bovenop het motorblok wou loshalen hoorde ik bij 1 een tik en nu draait de schroefdraad in het plastic mee met de bout. Ik krijg nu met geen mogelijkheid die bout los zonder het plastic van de luchtinlaat te slopen. Ik denk dat ik hem maar naar een garage breng. Kijken of die de luchtinlaat nog een beetje heel kunnen houden. Want dan kan het met een bout en moer weer vast gezet worden. Anders moet er misschien een nieuwe luchtinlaat op.
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van Thei za feb 06, 2016 12:42 pm

    Jan dat is bij mij ook gebeurd bij de dealer en niets zeggen.De bougie beurt is bij een andere dealer gedaan en ik heb er naast gestaan,deze heeft het luchtfilterhuis er af geschroefd en die messing schroefdraad met een snel drogende 2 componenten lijm weer vast gezet,komt veel voor bij een Spark.
    concours
    concours


    Aantal berichten : 32
    Registratiedatum : 15-10-14
    Woonplaats : Zaanstad

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van concours za feb 06, 2016 10:16 pm

    Welke bout is het Jan, ik heb ook regelmatig mijn bougies zelf verwisseld, maar kan mij niet zo snel voor de geest halen, dat er ergens een bout in de kunststof luchtinlaat bak losgedraaid moet worden. Edit, Ah ik zie dat Thei hetzelfde meldt.....
    avatar
    Jan.


    Aantal berichten : 103
    Registratiedatum : 03-11-13

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van Jan. zo feb 07, 2016 9:03 am

    Het is de rechter bout (in de rijrichting gezien) vlak onder de voorruit. Maar hoe krijg je die bout er uit als die messing schroefdraad meedraait? Het is overigens niet het luchtfilterhuis, maar de luchtinlaat box na de smoorklep.

    Zijn wij de enige 2 hier op het forum met dit probleem?
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van Thei ma feb 08, 2016 4:00 am

    Jan je moet die messing bus met schroefdraad uit het plastic trekken,dan in de bankschroef de bout verwijderen en daarna die bus in het kunststof lijmen
    avatar
    Jan.


    Aantal berichten : 103
    Registratiedatum : 03-11-13

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van Jan. ma feb 08, 2016 7:35 am

    Kan je dat doen door aan de bout te trekken met een griptang of zo? Zit er geen plastic rand in de weg? Het zou mooi zijn als dat zo werkt.

    Het rare is dat die messing ovale ring, die in het plastic zit dat er af moet, ook meedraait met de bout. Of blijft die messing ovale ring achter als je het plastic huis er af haalt?

    Ik vraag dit nu maar even, want ik ben bang dat ik pas komend weekend hiermee aan de slag kan en dan wil het graag af kunnen maken. Toch mooi dat je hier op dit forum zo snel tips krijgt, ondanks dat hier niet heel veel mensen actief zijn.
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van Thei di feb 09, 2016 12:06 am

    Jan. schreef:Kan je dat doen door aan de bout te trekken met een griptang of zo? Zit er geen plastic rand in de weg? Het zou mooi zijn als dat zo werkt.
    Ja gewoon eruit trekken en er zit geen rand in de weg.

    Het rare is dat die messing ovale ring, die in het plastic zit dat er af moet, ook meedraait met de bout. Of blijft die messing ovale ring achter als je het plastic huis er af haalt?
    Nee die messing bus komt dan mee en moet je als hij er uit is in debankschroef plaatsen of met een tang vasthouden zodat je de bout los kan draaien.

    Ik vraag dit nu maar even, want ik ben bang dat ik pas komend weekend hiermee aan de slag kan en dan wil het graag af kunnen maken. Toch mooi dat je hier op dit forum zo snel tips krijgt, ondanks dat hier niet heel veel mensen actief zijn.
    avatar
    Jan.


    Aantal berichten : 103
    Registratiedatum : 03-11-13

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van Jan. di feb 09, 2016 7:09 am

    Bedankt! Ik ga het denk ik komend weekend proberen.
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van Thei wo feb 10, 2016 1:54 am

    Ter Info de lijm was een 2 componentenlijm van Bison,grijs/zwart van kleur
    avatar
    Jan.


    Aantal berichten : 103
    Registratiedatum : 03-11-13

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van Jan. vr feb 19, 2016 11:17 pm

    Vorig weekend geen tijd of het was geen weer om er aan te sleutelen. Vanmorgen weer een poging gewaagd. De bout er "gewoon" uit trekken is mij niet gelukt. Daarvoor zit het nog veels te strak in het plastic. Dus het zal wel een garage gaan worden.
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van Thei zo feb 21, 2016 12:11 pm

    Draai een lange(andere) bout in die messing bus en zet die vast in de bankschroef,dan voorzichtig met een hamer tegen het filterhuis,dan zal hij best wel los gaan komen,zonder garage te raadplegen Idea zo doen hun het ook.
    avatar
    Jan.


    Aantal berichten : 103
    Registratiedatum : 03-11-13

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van Jan. ma feb 22, 2016 11:30 am

    Maar de originele bout zit dus nog in die messing bus. En die bout krijg ik er niet uit, want als ik er aan draai draait de messing bus mee. Dus hoe kan ik dan een andere bout in de messing bus draaien? En de boel zit gemonteerd achter in de motor ruimte onder de voorruit. Dus ruimte voor een bankschroef is er niet.
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van Thei ma feb 22, 2016 9:33 pm

    Helemaal duidelijk nu....zal dan dealer werk worden met een nieuw kunststof gedeelte.
    avatar
    Jan.


    Aantal berichten : 103
    Registratiedatum : 03-11-13

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van Jan. di feb 23, 2016 9:04 am

    Mooi, dan weet je nu mijn situatie. Maar nu ben ik wel nieuwsgierig wat jouw probleem was. Bij jou ging de bout er dus wel uit. Wat was dan het probleem?
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van Thei wo feb 24, 2016 1:08 am

    Bij mij bleef het messing gedeelte aan de bout zitten,maar het messing gedeelte was al los gedraaid van het kunsstof gedeelte,dus kon de hele boel gedemonteerd worden en in de bankschroef verder bewerkt worden.
    avatar
    Jan.


    Aantal berichten : 103
    Registratiedatum : 03-11-13

    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van Jan. do feb 25, 2016 9:05 am

    Ok, dus de behuizing is bij jouw heel gebleven.

    Ik had al speciale LPG bougies aangeschaft (NGK laserLine no. 8 ). Deze zijn gisteren bij de garage er in gezet. De bestaande plastic behuizing is redelijk intact gebleven. Nu zit het bij de probleem bout een bout en een moer.

    Vandaag op de heenweg naar mijn werk was ik helemaal blij. Hij hield niet meer in. Maar op de terugweg begon het motorstoring lampje te branden. Ook vond ik het verbruik op mijn Ultra Gauge hoger dan normaal. Zit er dan toch een lek bij die barst? Of zijn het verkeerde bougies? Hoe kom je daar achter? Thuis alles nagekeken of er nog ergens een losse slang of stekker zat, maar ik kon niets vinden.

    Na het raadplegen van de Ultra Gauge kon ik de foutkode uitlezen: P0113. Bleek de inlaat temperatuur te hoog te zijn. Ik had gelukkig ooit eens een repair manual van de Spark gedownload, dus kon ik de sensor makkelijk vinden. Zat een beetje uit het zicht. Bleek het kabeltje niet aangesloten te zijn. Foutcode gewist en het het lijkt nu OK. Maar ook als ik de kabel er af trek en de motor start lijkt alles OK. Dus ik denk dat het even duurt voordat een fout in een sensor wordt doorgegeven. Morgen maar eens verder testen.

    Die Ultra Gauge is een display met een OBD aansluiting waarop je van alles kan uitlezen zoals verbruik, foutcodes etc. Het verbruik wordt berekend door verschillende parameters uit te lezen. Door de verkeerde inlaat temperatuur zal het verbruik ook verkeerd worden weergegeven denk ik.

    De bougies waren naar 90.000 km behoorlijk versleten. De elektrode afstand was van 1,0 naar 1,4 gegaan, terwijl 0,7 mm wordt aangeraden.

    Gesponsorde inhoud


    Bougies - Pagina 2 Empty Re: Bougies

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu do maa 28, 2024 5:43 pm