Spark Club Nederland

Welkom op het forum van de Spark Club Nederland.
Wordt lid en help dit forum mooi te maken.
Heb je verstand van fora en Sparks en wil je het team komen versterken?
Meld je dan bij een van de beheerders.

Het SCN tean.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Spark Club Nederland

Welkom op het forum van de Spark Club Nederland.
Wordt lid en help dit forum mooi te maken.
Heb je verstand van fora en Sparks en wil je het team komen versterken?
Meld je dan bij een van de beheerders.

Het SCN tean.

Spark Club Nederland

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Spark Club Nederland

It all starts with a Spark !!!

Deze Spark Club is in aanbouw. Wij zoeken nog mensen die hierbij willen helpen. Heb je daar zin in? Meld je dan aan bij 1 van de beheerders.

3 plaatsers

    Tikkende motor Chevrolet Spark 2012

    avatar
    Arien


    Aantal berichten : 5
    Registratiedatum : 02-10-21
    Leeftijd : 58

    Tikkende motor Chevrolet Spark 2012 Empty Tikkende motor Chevrolet Spark 2012

    Bericht van Arien za okt 02, 2021 7:07 am

    Na een ritje van 15 min met 120km/u de afrit van de snelweg afgereden. Onderaan de afrit merkte ik het direct.. er is iets aan de hand. Een tikkende motor, zomaar uit het niets.

    Vorig jaar is de volledige distributieset en olie/filter vervangen. Misschien niet de juiste keuze van olie geweest, namelijk Action (5w30) olie. eerste verdenking was een verstopping of een probleem met de oliepomp. Alles gedemonteerd, kwam maar weinig olie omhoog, maar de olie was ook vrij stroperig. Afijn.. oliepomp vervangen en alle kanaaltjes weer schoongemaakt, nieuwe dure Chevrolet/Opel olie + filter erin, echter helaas.. nog steeds een tikkende motor. Zouden dan toch de klepstoters vervuilt zijn? Vandaag een blikje Wynn's Hydraulic valve system concentrate gekocht en 250km wezen toeren. Helaas ook hiermee geen gewenst resultaat.

    Auto is overigens ook afgekeurd omdat het CO niet kon worden gemeten omdat je het toerental niet vast kunt houden tussen de 2000-3000 toeren. Misschien heeft het een met het ander te maken?

    Wat zou hier nog aan de hand kunnen zijn? Misschien toch de klepstoters?
    Graag jullie advies en tips.

    M.v.g.
    Ariën
    avatar
    Arien


    Aantal berichten : 5
    Registratiedatum : 02-10-21
    Leeftijd : 58

    Tikkende motor Chevrolet Spark 2012 Empty Re: Tikkende motor Chevrolet Spark 2012

    Bericht van Arien do okt 07, 2021 12:11 am

    Niemand?
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Tikkende motor Chevrolet Spark 2012 Empty Re: Tikkende motor Chevrolet Spark 2012

    Bericht van Thei vr okt 08, 2021 11:15 pm

    Is op afstand zonder geluid moeilijk te zeggen.
    Bekend is dat de klepspeling na 150000km gecontroleerd moet worden maar dat is natuurlijk gebeurd met het vervangen van de disketting.

    Gaat het tikken omhoog met het toerental?
    Zou ook iets kunnen zijn wat aanloopt.

    Dan die CO meting,je hebt in de spark een OBD stekker zitten,waarmee ook de CO gemeten kan worden dus die slang in de uitlaat en de motor op toeren houden is verleden tijd.
    avatar
    Arien


    Aantal berichten : 5
    Registratiedatum : 02-10-21
    Leeftijd : 58

    Tikkende motor Chevrolet Spark 2012 Empty Re: Tikkende motor Chevrolet Spark 2012

    Bericht van Arien za okt 09, 2021 7:01 am

    Wat versta je onder controle van klepspeling, Klepstoters zijn hydraulisch, dus daar valt weinig aan te stellen bij de Spark.
    Daarom heb ik beide nokkenassen en klepstoter tonnetjes vervangen, wel voor gebruikte, want nieuw nu nergens leverbaar.
    Helaas nog maar weinig succes... Het tikken wordt harder naarmate de motor meer wordt belast.

    Hierbij het geluid:  
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Tikkende motor Chevrolet Spark 2012 Empty Re: Tikkende motor Chevrolet Spark 2012

    Bericht van Thei za okt 09, 2021 12:59 pm

    Het kan zijn dat idd de hydraulische klepstoters voor te weinig klepspeling zorgen als ze versleten zijn,dat moet na ca 150000km gecontroleerd worden,maar ik denk dat niemand dat doet.

    In 1e denk ik dat het geluid door de kleppen/klepstoters veroorzaakt wordt,maar zo hard heb ik het nog nooit gehoord.
    Is de disketting goed gespannen? Als die te los is kan die ergens tegenaan slaan wat ook een hard geluid veroorzaakt.
    Voor de hydraulische klepstoters zijn revisie setjes te koop,dwz de rubbers.
    Je zou die op EBAY kunnen zoeken,ze moeten ergens uit te halen zijn.

    Ik zou het verder ook niet weten,goede raad is dan om een ex dealer te bezoeken die er veel verkocht heeft en ook in onderhoud.

    Succes Thei

    Arien vinden dit bericht leuk

    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Tikkende motor Chevrolet Spark 2012 Empty Re: Tikkende motor Chevrolet Spark 2012

    Bericht van Thei za okt 09, 2021 1:23 pm

    Bij auto-onderdelen.nl kreeg ik het volgende te lezen: Het spijt ons, het artikel Klepstoters voor CHEVROLET SPARK 1.0 LPG 68 PK is momenteel uitverkocht. We hebben echter een nieuwe levering onderweg!

    Bel een met hun.

    Trouwens,heb je de klepstoters een aantal oren in motorolie gelegd zodat ze vol kunnen lopen met olie?
    avatar
    Arien


    Aantal berichten : 5
    Registratiedatum : 02-10-21
    Leeftijd : 58

    Tikkende motor Chevrolet Spark 2012 Empty Re: Tikkende motor Chevrolet Spark 2012

    Bericht van Arien zo okt 10, 2021 8:24 pm

    Thei schreef:Het kan zijn dat idd de hydraulische klepstoters voor te weinig klepspeling zorgen als ze versleten zijn,dat moet na ca 150000km gecontroleerd worden,maar ik denk dat niemand dat doet.

    In 1e denk ik dat het geluid door de kleppen/klepstoters veroorzaakt wordt,maar zo hard heb ik het nog nooit gehoord.
    Is de disketting goed gespannen? Als die te los is kan die ergens tegenaan slaan wat ook een hard geluid veroorzaakt.
    Voor de hydraulische klepstoters zijn revisie setjes te koop,dwz de rubbers.

    Succes Thei

    Je praat over verschillende zaken...

    De rubbers zijn de klepseals, deze zijn niet vervangen.
    Tikkende motor Chevrolet Spark 2012 Klepse11

    De tonnetjes zijn de klepstoters, deze zijn wel vervangen (gebruikte, maar goed)
    Tikkende motor Chevrolet Spark 2012 Klepst10

    De distributieset is vervangen, ketting staat juist op spanning.
    De oliepomp is vervangen, gecontroleerd, er komt genoeg olie naar boven.
    Beide nokkenassen zijn vervangen (gebruikte, maar goed)

    Groet,
    Ariën
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Tikkende motor Chevrolet Spark 2012 Empty Re: Tikkende motor Chevrolet Spark 2012

    Bericht van Thei ma okt 11, 2021 1:24 pm

    Ik heb het nergens over de klepseals.

    Gebruikte klepstoters kunnen net zo slecht of nog slechter zijn als de orginele,de afdichting die in de klepstoters zitten kunnen lek zijn en dan tikt hij ook.
    Ondanks dat je hydraulische klepstoters hebt dien je volgens GM de klepspeling te controleren na elke 150000km ivm slijtage.

    Waarom heb je die gedeeltelijke revisie uitgevoerd?
    Ketting vervangen staat door GM op ca 250000km,maar vele rijden nog altijd met ca 4ton op de teller,kijk en vraag ook eens op Face Book bij de Sparkrijders.

    Die onderdelen welke jij voor gebruikte vervangen hebt zou ik nooit doen,dan maar wat langer wachten op nieuwe,desnoods in de USA of Australie bestellen.

    Succes want ik weet het verder ook niet op deze manier.
    avatar
    Jan.


    Aantal berichten : 103
    Registratiedatum : 03-11-13

    Tikkende motor Chevrolet Spark 2012 Empty Re: Tikkende motor Chevrolet Spark 2012

    Bericht van Jan. za jan 29, 2022 10:48 am

    Het lijkt me sterk dat aan de olie van de Action heeft gelegen. Bij mij draait daar het motortje daar 170.000 KM prima op. En ik ververs het veel te weinig.

    Gesponsorde inhoud


    Tikkende motor Chevrolet Spark 2012 Empty Re: Tikkende motor Chevrolet Spark 2012

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu za apr 27, 2024 5:49 pm