Spark Club Nederland

Welkom op het forum van de Spark Club Nederland.
Wordt lid en help dit forum mooi te maken.
Heb je verstand van fora en Sparks en wil je het team komen versterken?
Meld je dan bij een van de beheerders.

Het SCN tean.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Spark Club Nederland

Welkom op het forum van de Spark Club Nederland.
Wordt lid en help dit forum mooi te maken.
Heb je verstand van fora en Sparks en wil je het team komen versterken?
Meld je dan bij een van de beheerders.

Het SCN tean.

Spark Club Nederland

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Spark Club Nederland

It all starts with a Spark !!!

Deze Spark Club is in aanbouw. Wij zoeken nog mensen die hierbij willen helpen. Heb je daar zin in? Meld je dan aan bij 1 van de beheerders.

2 plaatsers

    Injectoren en gasfilters vervangen (+stukje bougie's)

    avatar
    Unleashed


    Aantal berichten : 2
    Registratiedatum : 08-10-16

    Injectoren en gasfilters vervangen (+stukje bougie's) Empty Injectoren en gasfilters vervangen (+stukje bougie's)

    Bericht van Unleashed za okt 08, 2016 9:30 am

    Goedenavond allemaal.

    Omdat ik zelf heel vaak gebruik maak van how-to's en ik er over de spark eigenlijk maar weinig kon vinden ga ik proberen duidelijk te maken hoe ik vandaag de injector en gasfilters van onze spark heb verwisseld.

    Probleem was dat de auto stotterde en soms (of tijdje 80 rijden in zijn 3) het motormanagement lampje liet branden welke dan weer weg was wanneer de auto opnieuw gestart werd. Wanneer ik de auto uitlas (OBD,Dephi) gaf deze missfire cilinder 3 aan. Ik heb toen de injector verwisseld met cilinder 2 waarna het probleem in cilinder 2 verscheen. Dat was dus een duidelijke zaak.

    Alles wat ik omschrijf kun je losnemen zonder dat er brandstof gaat spuiten of gas om je oren vliegt. Wees hier dus niet bang voor.

    Benodigd is
    - 4x 9 of 10mm slangenklem.
    - Natfilter (inzetfilter t.b.v. BRC ET98)
    - Droogfilter (BRC FJ1 HE inzetfilter)
    Beide filters heb ik besteld via httpwww.fahrzeugteile-vogler.de
    - Injector MTM MY09 (=BRC) 09SQ99020021

    Handig is
    - Lange dop 10mm i.c.m. 14 ratel, pijpsleutel 10mm in ieder geval iets wat 10mm is en niet te groot i.c.m. ruimte bij de gasklep.
    - 10mm + 17mm ringratelsleutel.
    - Magneetstift  roll
    - Circlip tang
    - OBD uitlees mogelijkheid. als je een injector wil vervangen zul je wel moeten weten welke cilinder. Cilinders nummeren trouwens vanaf de distributie kant (bijrijder). Dit staat ook op de sticker aan de stekker van de injector.

    Eerste gaan we uitbouwen zoals weetsj eigenlijk al heeft omschreven voor het vervangen van de bougies.

    Verwijder de 2 bouten in de stalen plaat aan de voorzijde en de 3 bouten aan de raamzijde (sleutel 12!!)
    Injectoren en gasfilters vervangen (+stukje bougie's) K49es3

    Verwijder nu de slang tussen het luchtfilter en de gasklep (2x slangenklem + stekkertje met klembeugeltje + rubberslang)
    Injectoren en gasfilters vervangen (+stukje bougie's) 2myanub
    Demonteer nu de metalen slang aan de bovenzijde en het buisjeslangetje bovenop.
    Injectoren en gasfilters vervangen (+stukje bougie's) 308iix0

    Neem je gaskabel los en leg deze even aan de kant.
    Injectoren en gasfilters vervangen (+stukje bougie's) K01uur

    Demonteer nu de gasklep. Hier komt de lange dop, pijpsleutel of wat je heb van pas. In totaal demonteer je hier 6 bouten. Laat ze niet vallen!!
    Injectoren en gasfilters vervangen (+stukje bougie's) 5md91d

    Tot slot nemen we aan de linkerkant nog 2 slangen los.
    Injectoren en gasfilters vervangen (+stukje bougie's) K01uur

    Nu zou dit ongeveer het uitzicht moeten kunnen zijn
    Injectoren en gasfilters vervangen (+stukje bougie's) 2le2qs1
    Je ziet hier trouwens ook goed de zwarte kap waarachter de bougies zitten.

    Je kan nu met 2 boutjes en de 4 slangen klemmen (kan zijn dat je deze nooit meer vast krijg en nieuwe nodig heb) de injector rail los nemen. De stekkertjes gaan los door het gele clipje naar achter te halen en dan de stekker in te drukken. Deze zijn ook genummerd! Bij mij was de linker inbus vastgerot (bedankt chevrolet!) Hierdoor heb ik 2 boutjes 10mm onderaan de rail moeten losmaken (veel plezier gehad van een 10mm ratelsleuteltje). Vervolgens kon ik wrikken met het frame i.c.m. een squaredrive bit welke ik in de inbus had geslagen, veel kruipolie en een slagschoefmachine.  

    De injectoren zitten vast met een clip in de rail. Injectoren en gasfilters vervangen (+stukje bougie's) 294kp44

    Als deze los is kun je de injector voorzichtig loswrikken (kan een beetje gas bij vrij komen, niet ernstig) De injector zit in de rail met een O ring en kan vrij draaien. Bij mij werkte het beste om een kleine bahco op de injector te zetten en hier al draaiend aan te trekken.
    Injectoren en gasfilters vervangen (+stukje bougie's) 314rtqo

    Mocht je dit gedaan hebben, bouw dan alles weer terug.

    Dan de gasfilters. Dit is een toepasselijk filmpje, niet van een spark maar wel relevant

    het drooggasfilter (gasfase) zit aan de bijrijder kant in de auto. Verwijder de grote circlip met een circlip tang of veel geduld en gepiel. Je kunt het filter nu uit elkaar trekken (rustig wrikken, zit best vast door de O ring) Er kan een beetje gas ontsnappen, niet ernstig.
    Injectoren en gasfilters vervangen (+stukje bougie's) 6dy2d1

    Haal het filter inzet eruit, haal hier de afstand houder op en plaats deze op je nieuwe filter. Klik het nieuwe filter over de O-ring welke aan de dopzit en schuif het filter in elkaar. Monteur de circlip en dat was dat.

    Dan het natfilter (vloeibare fase). Deze zit aan de bestuurderskant achter de accu en computer (bedankt chevrolet!)

    Neem de accupolen los, draai de accu klemmen los en verwijder de accu.
    Demonteer het steuntje en de 2 bouten waarmee de computer steun vast zit. Injectoren en gasfilters vervangen (+stukje bougie's) 2luevcg

    Je kunt nu de computer opzij draaien en bij het filterde klep.
    Injectoren en gasfilters vervangen (+stukje bougie's) Ev4d1z

    Draai de moer 17 onderaan de klep los. Let op, in het filmpje zie je hier vrij veel gas ontsnappen. Bij mij gebeurde dit helemaal niet (tank was ook leeg) maar toch, PAS OP!

    Vervang het filter en de O ringen, en zet alles rustig weer in elkaar.

    Veel succes en laat even wat weten als het gelukt is of wanneer je een beter aanvals plan heb. Ik ben zelf geen automonteur dus voor mij is het ook maar hobby.

    H58 vinden dit bericht leuk

    avatar
    Jan.


    Aantal berichten : 103
    Registratiedatum : 03-11-13

    Injectoren en gasfilters vervangen (+stukje bougie's) Empty Re: Injectoren en gasfilters vervangen (+stukje bougie's)

    Bericht van Jan. vr dec 23, 2016 7:17 am

    Bedankt voor deze gedetailleerde info! Sommige zaken zijn inderdaad lastig om er bij te komen. Ik had de drooggasfilterbehuizing er uit gehaald omdat het uit elkaar halen erg zwaar ging.

      Het is nu vr apr 26, 2024 4:57 pm