Spark Club Nederland

Welkom op het forum van de Spark Club Nederland.
Wordt lid en help dit forum mooi te maken.
Heb je verstand van fora en Sparks en wil je het team komen versterken?
Meld je dan bij een van de beheerders.

Het SCN tean.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Spark Club Nederland

Welkom op het forum van de Spark Club Nederland.
Wordt lid en help dit forum mooi te maken.
Heb je verstand van fora en Sparks en wil je het team komen versterken?
Meld je dan bij een van de beheerders.

Het SCN tean.

Spark Club Nederland

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Spark Club Nederland

It all starts with a Spark !!!

Deze Spark Club is in aanbouw. Wij zoeken nog mensen die hierbij willen helpen. Heb je daar zin in? Meld je dan aan bij 1 van de beheerders.

3 plaatsers

    Veranderd

    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Veranderd Empty Veranderd

    Bericht van Thei za sep 21, 2013 11:54 pm

    Omdat ik de LED indicatie van de gastank inhoud moeilijk af te lezen vind,heb ik een gele LEd+weerstand in serie over het gasklep magneet ventiel aangesloten,zodra de spark over gaat van Benzine naar gas brand deze LED.
    Heb het Lefdje langs de motorkap opener in de auto net iets uit het dashbord steken en is niet hinderlijk.

    Ook heb ik een thuiskomertje gekocht via Marktplaats die boven op de gastank ligt met ernaast een hydraulische potkrik,kruissleutel ,brandblusser enz,daaroverheen een MDF plank waar ik vloerbedekking op geplakt heb en een vlakke laadvloer over houd voor wat losse spullen,die weer in een iets kleiner formaat boodschappenkratje kunnen.

    Dan heb ik ook nog de stoelsledes verlengt zodat beide voorstoelen 4 cm verder naar achter kunnen en ik met 1.96 m ook prima achter het stuur pas en uren kan rijden zonder ergens pijn te krijgen.

    Een set stalen velgen gekocht en hier een set winterbanden op laten leggen (165-65-14)

    Meer heb ik niet gedaan,wel zou een grotere LPG tank aangenamer zijn,maar die gaat er niet in passen,op een cilindertank na maar dan heb je totaal geen kofferruimte meer over.
    avatar
    Jan.


    Aantal berichten : 103
    Registratiedatum : 03-11-13

    Veranderd Empty Re: Veranderd

    Bericht van Jan. zo nov 03, 2013 6:54 am

    Kan er geen hogere tank in? Officieel mag het niet omdat deze auto met LPG geimporteerd is en daardoor maar 110 gr CO2 uitstoot heeft.
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Veranderd Empty Re: Veranderd

    Bericht van Thei zo nov 03, 2013 10:30 pm

    Heb ik ook al aan zitten denken maar durfde geen te bestellen in Duitsland.
    Echter stond een week of 2 geleden een Spark 1.2 op MP met G3 en ik heb die persoon gevraagd welke taqnk er in zat(afmetingen) maar kon hij niet zeggen,wel dat er een 43L tank in zit.
    Wat ik zelf heb gemeten zou je ca een 4 cm hogere tank kunnen inbouwen,de diameter ben ik nog niet helemaa uit,maar zou zonder meer de diameter van je wiel moeten zijn omdat zonder LPG tank hier een reserve wiel op die plaats past.

    Een grotere tank legaal inbouwen kan na 1-1-2014 pas,stel dat je het nu doet en de belasting komt er achter dan kom je een hoop wegenbelasting + boete aan het nabetalen.
    avatar
    Jan.


    Aantal berichten : 103
    Registratiedatum : 03-11-13

    Veranderd Empty Re: Veranderd

    Bericht van Jan. wo nov 06, 2013 10:16 am

    Massa leeg zonder LPG was 832 kg, met LPG 929 kg
    Voor het gewicht hebben we dus nog 20 kg marge.
    Maar volgens de normale regeling hoef je maar 80% van je tank in liters als kg er bij te tellen dacht ik. Dus dan zou zelfs een tank van 147 liter mogen. Dus het gewicht zal geen probleem zijn.
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Veranderd Empty Re: Veranderd

    Bericht van Thei wo nov 06, 2013 10:41 pm

    147x0.8x14=1650km op 1 tank Very Happy 
    147x0.8x€ = €0.52 = € 61,15
    15000km/j : 1650 =+/_ 9x tanken per jaar

    De Spark werd eerder voor meerdere doeleinden gebruikt,nu alleen nog voor woon/werk verkeer van mijn vrouw en dan komen we met 15000km/j dik daar.
    Tanken doe we hier net de grens over in Belgie,betaal er momenteel 52 cent per liter,kan swinter nog oplopen tot 60 cent en szomer weer 45 cent
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Veranderd Empty Re: Veranderd

    Bericht van Thei ma apr 14, 2014 10:17 pm

    Wat het gewicht van de Spark Bifuell betreft heb ik altijd mijn twijfels gehad.....110 kg meer voor de LPG installatie leek mij erg veel.
    Een dikke week geleden kwam ik op een Duitse website een gewicht tegen van nog geen 900kg,dus kan er zonder met de belasting ruzie te krijgen een grotere gastank in.

    Even een vergelijk,mijn Chevrolet Tacuma weegt zonder LPG 1247KG en met LPG 1300kg,zijn dus 53 kg meer,pas je dat toe op de Spark dan zit je op 829+53= 882 kg en val je nog altijd in dezelfde gewichts klasse nm 850-950 kg....zou wel lekker zijn een tank van 55l netto cheers

    Vandaag op marktplaats een ingevoerde Spark met een gewicht van 864 Kg http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/chevrolet/m797530404-chevrolet-spark-1-0-16v-l-bifuel-lpg3-orig-52594km.html?c=efb2ef4dc323389c4f92ed10afa33e3a&previousPage=lr
    avatar
    Jan.


    Aantal berichten : 103
    Registratiedatum : 03-11-13

    Veranderd Empty Re: Veranderd

    Bericht van Jan. wo apr 16, 2014 9:48 am

    Ik weet niet hoe de regels precies zijn maar ik kan me voorstellen dat door de BPM vrijstelling je bepaalde dingen niet mag wijzigen. Van een LPG inbouw station had ik begrepen dat de LPG tank niet vergroot mocht worden. Maar dat was nog in de tijd dat we vrij gesteld waren van wegenbelasting.
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Veranderd Empty Re: Veranderd

    Bericht van Thei do apr 17, 2014 12:01 am

    Daar valt natuurlijk over na te denken.
    Maar vraag me dan wel af hoe de hier geleverde bifuell auto's aan die 929 kg komen.
    grotere tank is meer gewicht en dus ook meer uitstoot,dan zou je in theorie met een grotere tank+meer gewicht ook meer uitstoot hebben en die uitstoot bepaalt de BPM toeslag.
    En van de andere kant kijkt geen enkele keurmeester naar de gastank bij de APK keuring
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Veranderd Empty Re: Veranderd

    Bericht van Thei zo apr 20, 2014 10:10 pm

    Jan. schreef:Ik weet niet hoe de regels precies zijn maar ik kan me voorstellen dat door de BPM vrijstelling je bepaalde dingen niet mag wijzigen. Van een LPG inbouw station had ik begrepen dat de LPG tank niet vergroot mocht worden. Maar dat was nog in de tijd dat we vrij gesteld waren van wegenbelasting.


    Ik heb ondertussen zitten neuzen op de RDW en belasting websites,maar een grotere tank mag niet,heeft met de CO uitstoot te maken en zoals daar te lezen valt neemt de belastingdienst steekproeven.
    Val je door de mand dan kom je BPM+een boete aan het nabetalen.

    Jammerwant een 43 L tank zou passen en met wat moeite zelfs een 50L tank.

    De Spark waar ik het in de link naar MP had is ingevoerd,zit ook een bedrag van € 182 BPM op en voor zover ik kan zien geen af fabriek LPG installatie,daar zou je ongestraft een grotere tank in kunnen leggen.
    avatar
    Yella


    Aantal berichten : 58
    Registratiedatum : 01-11-14

    Veranderd Empty Re: Veranderd

    Bericht van Yella vr dec 05, 2014 3:30 am

    Thei schreef:Omdat ik de LED indicatie van de gastank inhoud moeilijk af te lezen vind,heb ik een gele LEd+weerstand in serie over het gasklep magneet ventiel aangesloten,zodra de spark over gaat van Benzine naar gas brand deze LED.
    Heb het Lefdje langs de motorkap opener in de auto net iets uit het dashbord steken en is niet hinderlijk.

    Ook heb ik een thuiskomertje gekocht via Marktplaats die boven op de gastank ligt met ernaast een hydraulische potkrik,kruissleutel ,brandblusser enz,daaroverheen een MDF plank waar ik vloerbedekking op geplakt heb en een vlakke laadvloer over houd voor wat losse spullen,die weer in een iets kleiner formaat boodschappenkratje kunnen.

    Dan heb ik ook nog de stoelsledes verlengt zodat beide voorstoelen 4 cm verder naar achter kunnen en ik met 1.96 m ook prima achter het stuur pas en uren kan rijden zonder ergens pijn te krijgen.

    Een set stalen velgen gekocht en hier een set winterbanden op laten leggen (165-65-14)

    Meer heb ik niet gedaan,wel zou een grotere LPG tank aangenamer zijn,maar die gaat er niet in passen,op een cilindertank na maar dan heb je totaal geen kofferruimte meer over.
    Ik heb niks veranderd aan de spark. Alleen een oude wollen deken in de koffer gelegd als geluiddemping. En het scheelt ook nog. Ik kan net 3 dagen heen en weer werk rijden op gas. 330 km. Tank eens helemaal leeg gereden, kwam ik 372 km ver voor de Spark op benzine overging. Het laatste ledje van de tank knippert dan al vanaf 200 km ongeveer. Ik rij veel op de A7 met max. ca. 110 km op de teller met dan een verbruik van tussen 1 op 14,5 en 15,5. Nu het kouder wordt lust de Spark meer merk ik. De verwarming moet er behoorlijk aan trekken. Ik heb als reservewiel een normaal wiel achter de passagiersstoel staan. Heb namelijk winterwielen. Dus geen zielig thuiskomertje. Oude Saab/Scania krik voldoet prima en een kruissleutel. Potkrik vind ik weerr een zwaar ding om mee te nemen. Spullen liggen gewoon in een boodschappenkratje wat precies past.

    Gesponsorde inhoud


    Veranderd Empty Re: Veranderd

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 4:19 pm