Spark Club Nederland

Welkom op het forum van de Spark Club Nederland.
Wordt lid en help dit forum mooi te maken.
Heb je verstand van fora en Sparks en wil je het team komen versterken?
Meld je dan bij een van de beheerders.

Het SCN tean.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Spark Club Nederland

Welkom op het forum van de Spark Club Nederland.
Wordt lid en help dit forum mooi te maken.
Heb je verstand van fora en Sparks en wil je het team komen versterken?
Meld je dan bij een van de beheerders.

Het SCN tean.

Spark Club Nederland

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Spark Club Nederland

It all starts with a Spark !!!

Deze Spark Club is in aanbouw. Wij zoeken nog mensen die hierbij willen helpen. Heb je daar zin in? Meld je dan aan bij 1 van de beheerders.

+2
headingmode
Yella
6 plaatsers

    Koude start

    concours
    concours


    Aantal berichten : 32
    Registratiedatum : 15-10-14
    Woonplaats : Zaanstad

    Koude start Empty Koude start

    Bericht van concours ma nov 10, 2014 8:17 am

    Mijn bi fuel start de laatste tijd minder goed bij een koude motor. Voorheen was het de contactsleutel omdraaien en hij liep direct. Nu moet ik echt even doorstarten, voordat de motor aanslaat. Als de motor eenmaal loopt, dan loopt hij ook direct goed zonder stotteren of inhouden. Na een paar honderd meter gaat hij ook automatisch over op gas. Als de motor warm is, dan start hij direct zonder problemen. Ik heb de bougies vervangen en ik constateerde dat de rubberen luchtfilterinlaatslang was gescheurd. Deze heb ik ook vervangen, maar het gaf geen verbetering. De dealer wist geen antwoord hierop. Nog niet eerder meegemaakt zeiden ze. Iemand hier een soortgelijk probleem gehad en zo ja, wat was de oplossing? Gr. Hans
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van Thei ma nov 10, 2014 11:49 pm

    Probleem heb ik met de Spark nog niet gehad,maar lijkt dat de nokkenas sensor geen goed signaal door geeft,als de dealer de auto aan de laptop hangt moet hij dit kunnen uitlezen,maar wel tijdens het koud starten laten uitlezen.
    avatar
    Yella


    Aantal berichten : 58
    Registratiedatum : 01-11-14

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van Yella zo nov 30, 2014 1:03 am

    concours schreef:Mijn bi fuel start de laatste tijd minder goed bij een koude motor. Voorheen was het de contactsleutel omdraaien en hij liep direct. Nu moet ik echt even doorstarten, voordat de motor aanslaat. Als de motor eenmaal loopt, dan loopt hij ook direct goed zonder stotteren of inhouden. Na een paar honderd meter gaat hij ook automatisch over op gas. Als de motor warm is, dan start hij direct zonder problemen. Ik heb de bougies vervangen en ik constateerde dat de rubberen luchtfilterinlaatslang was gescheurd. Deze heb ik ook vervangen, maar het gaf geen verbetering. De dealer wist geen antwoord hierop. Nog niet eerder meegemaakt zeiden ze. Iemand hier een soortgelijk probleem gehad en zo ja, wat was de oplossing? Gr. Hans

    Misschien rare opmerking, maar kan het niet gewoon zijn dat de accu wat minder wordt? De mijne start overigens prima, koud. Is 3 jaar oud en net een maand in mijn bezit.
    Overigens je opmerking dat je Spark na een paar honderd meter op gas gaat. Bij mij is dat pas na 2 kilometer. weet iemand daar een antwoord op?
    concours
    concours


    Aantal berichten : 32
    Registratiedatum : 15-10-14
    Woonplaats : Zaanstad

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van concours zo nov 30, 2014 3:52 am

    Mijn Spark is voor het slechte starten bij koude motor terug bij de dealer geweest. Ze dachten dat het een lekkende brandstofinjector was op de eerste cilinder. De auto heb ik na reparatie weer opgehaald, maar het euvel is nog steeds aanwezig. Bij koude motor start de motor slecht. (in vergelijking met zoals deze startte van nieuw af aan) Ik moet echt de sleutel een paar seconden vasthouden, voordat de motor aanslaat. Overigens is de accu in goede staat. De startmotor draait vlot rond. Zodra de motor een seconde heeft gelopen en je zet de motor af en start daarna weer, dan slaat hij direct aan. Bij warme motor ook geen enkel probleem.
    Volgende week gaat mijn Spark weer terug naar de dealer, incl. de nog niet betaalde factuur. De dealer kent het euvel niet en gaat andere dealers in het land raadplegen. Ik ga het weer afwachten.

    Ook nog een correctie, dat mijn motor van benzine overgaat op gas naar een paar honderd meter. Dat is niet juist. Ook bij mij duurt het, zeker nu het wat kouder is, een paar kilometer, voordat hij overgaat op gas.
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van Thei ma dec 01, 2014 12:06 am

    Concours zet een avond van te voren de auto bij de deler neer zodat deze met de computer aan de auto deze KOUD kan starten,dan is er evt iets uit te lezen,maar zoals ik jou probleem lees is het m.i. de nokkenassensor of krukassensor die niet goed functioneert.

    OOk de temperatuur waarbij hij overschakeld van benzine naar LPG is mbv de computer in te stellen.
    concours
    concours


    Aantal berichten : 32
    Registratiedatum : 15-10-14
    Woonplaats : Zaanstad

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van concours ma dec 15, 2014 12:01 am

    Mijn Spark is nu voor de 3e keer naar de dealer terug geweest voor het slechte starten. De dealer (autobedrijf Iglesias in Heemskerk) heeft het niet kunnen vinden. Alles schijnt goed te staan en alle uitlezingen gaven een goed signaal.

    Op mijn vraag "wat nu...?", was het antwoord: "geen idee". Ik heb nog gezegd, dat ik mij niet kon voorstellen dat ik de enige Spark ben in NL met dit euvel en of hij Chevrolet Nederland niet kon inschakelen, maar daar hoefde ik weinig van te verwachten, aldus Bert van autobedrijf Iglesias.

    Kortom, ik heb nog steeds dat mijn Spark alleen met koude motor niet direct aanslaat, maar dat je echt even door moet starten. Vervolgens slaat de motor aan en loopt dan direct goed rond. Wegrijden zonder inhouden of stotteren. Start je de motor en zet hem direct na het aanslaan weer uit en je start dan opnieuw, dan start hij direct.

    Mijn Spark heeft ook een nacht binnen gestaan in de garage en toen startte hij wel direct goed. Ik dacht toen dat het evt. een vochtprobleem zou kunnen zijn, maar ook dat is het niet. Ik heb alle kabels (tegen beter weten in) ingespoten met een vochtwerend middel, maar dat geeft ook geen verbetering.

    Mijn dealer was klaar en kon er niets meer aan doen. Een voorstel om verder te zoeken, of een expert in te schakelen werd niet gedaan. Hoewel ik heb ervaren, dat bij autobedrijf Iglesias erg aardige mensen werken, ben ik niet tevreden met de geboden afhandeling.

    Heb ik nu een "spook-Spark", ik geloof het niet en ik denk dat het iets heel simpels zal zijn, alleen wat het nu is, weet ik nog niet.
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van Thei ma dec 15, 2014 9:24 am

    Dan moeten ze toch echt gaan verder zoeken.
    Als een zeg maar wat he,een nokkenassensor 50 Ohm moet hebben aan weerstand en die van jou heeft 54 ohm,dan krijg je al een moeilijk startende motor,zo zullen hun alle sensoren die met het starten van de auto te maken hebben na moeten lopen en meten.

    Ander punt wat wel eens over het hoofd wordt gezien is een iets te langzaam ronddraaiende sartmotor,die moet n.m. een bepaald aantal omw/min maken om de krukas die snelheid te geven dat de motor ook werkelijk aanslaat,daarom ook uitlezen met de laptop en niet met de OBD scanner,dan kunnen hun het starttoerental zien.
    concours
    concours


    Aantal berichten : 32
    Registratiedatum : 15-10-14
    Woonplaats : Zaanstad

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van concours ma dec 15, 2014 8:08 pm

    De dealer heeft er een identieke auto naast gezet en alle waarden waren hetzelfde. Startmotor draait goed en vlot rond. Niettemin zal ik eens een gaan starten met een starthulp erbij, maar ik geloof daar niet in.
    avatar
    Yella


    Aantal berichten : 58
    Registratiedatum : 01-11-14

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van Yella di dec 16, 2014 5:30 am

    Heb zelf ooit eens gehad (bij een klassieke auto dan) dat de startmotor te veel stroom trok. draaide wel goed rond, maar er was geen stroom meer over voor de vonkenwinkel. Dus niet starten. Van een bijna nieuwe verwacht je dit natuurlijk niet, maar zou zomaar kunnen dat er toch op een of andere manier ergens geen goede vonkjes worden gemaakt. Dus eens een starthulp erbij lijkt me op zich geen slecht idee om te testen of er voldoende spanning aanwezig is.
    avatar
    headingmode


    Aantal berichten : 34
    Registratiedatum : 05-01-14

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van headingmode di dec 16, 2014 5:59 am

    Dit is altijd een lastig probleem. Net als naar de tandarts gaan met kiespijn. Als je er eenmaal bent, is het over.

    Ik denk dat hier het probleem ligt in de lucht-toevoer. Net als bij de oudere autos met carburateur moet ook bij modernere auto's de lucht toevoer geknepen worden opdat er een rijk mengsel is, dat benodigd is voor de koude start. Helaas wordt dat heden ten dage computer gestuurd en een millimeter meer of minder op de gasklep wordt door de computer niet meer gezien.

    Als je bij de Spark de contactsleutel omdraait en het contact aanzet, dan hoor ik onder de motorkap een geluidje van een servo. Zou dat het misschien zijn? Een te arm mengsel waardoor de auto niet wil starten?

    Just my 2 cents...

    Mvg,

    HM
    avatar
    Yella


    Aantal berichten : 58
    Registratiedatum : 01-11-14

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van Yella di dec 16, 2014 6:53 am

    Ik dacht dat moderne auto's gewoon meer brandstof ingespoten kregen via de computer om het mengsel rijker te maken.
    Overigens vind ik de Spark altijd wat merkwaardig reageren op het gas. Wat lastig te doseren het gas. Vooral met schoenen aan.
    avatar
    headingmode


    Aantal berichten : 34
    Registratiedatum : 05-01-14

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van headingmode di dec 16, 2014 7:23 am

    Hahaha... ik vond hem ook wel lekker rijden op mijn sokken.

    Zou het de stappenmotor kunnen zijn?
    avatar
    Yella


    Aantal berichten : 58
    Registratiedatum : 01-11-14

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van Yella wo dec 17, 2014 5:17 am

    Ik rij naar het werk altijd op mijn sokken. Instappers voor van en naar de auto. Op het werk de werkkisten aan.
    Lange ritten in onze C4 overigens ook. Je hebt namelijk ook meer voetenruimte zonder lompe schoenen aan. Tenminste zo ervaar ik dat. Kan ik de benen beter strekken in de auto, heb lange benen.
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van Thei vr dec 19, 2014 1:08 am

    Ik heb nog behoorlijk grote voeten en dan ook nog orthopedische schoenen,stuk breder dan mijn confectie maat 48 en het gas en rem doseren gaat prima,mijn lengte is bijna 2m.
    Ik heb de voorstoel sledes aangepast,de stoelen kunnen nu een 4 cm verder naar achter en voor mijn lengte win ik daar heel veel mee.
    Voor mijn Tacuma was het niet echt nodig,maar toch ook maar gedaan en op lange afstande rijdt dat een stuk relaxter.
    avatar
    Yella


    Aantal berichten : 58
    Registratiedatum : 01-11-14

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van Yella vr dec 19, 2014 6:43 pm

    Ach, ik vind schoenen uit tijdens het rijden makkelijker en prettiger. Ik loop ook graag op blote voeten, ben blij als de schoenen uit kunnen. De ruimte is prima bij de pedalen. Maar het gaspedaal bedienen doe ik meer met mijn tenen, vind de stand van mijn voet nooit zo prettig in een auto met een schoen aan. Zo heeft ieder zijn gekkigheid.
    concours
    concours


    Aantal berichten : 32
    Registratiedatum : 15-10-14
    Woonplaats : Zaanstad

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van concours vr dec 19, 2014 11:27 pm

    Mannen, ik word bijna iedere dag blij verrast, dat er weer is geantwoord op mijn topic. En iedere keer denk ik dat er een tip is geplaatst, wat het euvel zou kunnen zijn van mijn slechte starten bij koude motor. Helaas heeft het topic een hele andere inhoud gekregen. Graag on topic blijven, of een ander topic aanmaken. Dank allen en fijne dagen vast gewenst.
    Mijn Spark start 's-morgens nog steeds kl..... ehh heel slecht!! Sad
    avatar
    Yella


    Aantal berichten : 58
    Registratiedatum : 01-11-14

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van Yella za dec 20, 2014 1:46 am

    Tja, kan raar lopen soms. Sorry. Maar mijn Spark start altijd goed 's morgens. alleen vanmorgen duurde het langer dan normaal voor hij aan sloeg. Was dee eerste keer in 7 weken dat ik Sparky bezit.
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van Thei za dec 20, 2014 6:11 am

    Heb je nog garantie op je Spark?,zo ja dan een aangetekende brief naar de dealer met het vriendelijke doch dringende verzoek je startprobleem op te lossen binnen een ruime termijn van 3 weken,zo niet dat je dan de rechter gaat inschakelen.
    Ik kan hier wel van alles gaan roepen kijk hier en daar naar,maar wordt op afstand toch een beetje moeilijk.

    Schiet me toch nog wat te binnen,kennis met een Matiz had ook een slecht starten probleem,liep soms zelfs op maar 2,5 cilinder en na lang zoeken vond ik een doorgeslagen bougiedop per toeval.
    Uitlezen met mijn scanner gaf elke keer foutcode P0351 aan,primair of secondair een ontstekings fout in cilinder 1,terwijl de foute bougiedop op cilinder 3 zat.
    concours
    concours


    Aantal berichten : 32
    Registratiedatum : 15-10-14
    Woonplaats : Zaanstad

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van concours zo dec 21, 2014 1:47 am

    Dank Thei voor je reactie. Mijn Spark is van 28 mei 2011, dus nu ruim 3 1/2 jaar jaar oud. Zit er dan nog garantie op??
    Ik lees dat jij ook een diagnose apparaat hebt. Waar woon je, en zou je mijn Spark dan eens een keer willen/kunnen uitlezen?? Evt. een reactie per PB stel ik op prijs.
    avatar
    Yella


    Aantal berichten : 58
    Registratiedatum : 01-11-14

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van Yella zo dec 21, 2014 6:55 am

    Nee, 3 jaar fabrieksgarantie als je de Spark nieuw hebt gekocht.
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van Thei zo dec 21, 2014 7:42 am

    Garantie is 3 jaar en je kunt voor de auto 3 jaar wordt nog 2 jaar volledige garantie bijkopen,ben dan bang dat het voor jou te laat is.

    Maar je bent wel naar een dealer geweest die ea gesleuteld hebben zonder resultaat en wel met een rekening neem ik aan,dan heb je gewoon garantie op die reparatie,alleen als het geen BOVAG aangesloten dealer is en ook geen Chevrolet(service)dealer wordt het moeilijk daar je gram te halen.

    Het moeilijke is als je naar mij komt dat je auto dan loeiheet zal zijn en het probleem zich dan niet voor doet,ik heb alleen een scanner die een foutcode kan weergeven en resetten en waar ik ook een livestream mee kan uitlezen.
    Denk dat je het verstandigst er aan doet om bij jou in de buurt een garage te zoeken die de auto kan uitlezen met de computer en dan ook de Spark software heeft om aanpassingen te maken in de ECU.

    Spuit (nevel)in het donker eens met een plantenspuit wat water op de bougiekabels,dan zie je misschien vonken overslaan naar massa.
    EEn slecht bougie kan ook al de oorzaak zijn,maar zal ik ws al vertelt hebben,zelf pas bij mijn 2 auto's en net de bougies wissels per auto één bougie met een gescheurde isolator erbij.....auto starte normaal maar bij het op LPG rijden en gaspendaal intrappen hikte hij even.
    concours
    concours


    Aantal berichten : 32
    Registratiedatum : 15-10-14
    Woonplaats : Zaanstad

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van concours zo dec 21, 2014 9:00 am

    Ik waardeer al je moeite en tips en meedenken. Ik had de auto idd nieuw gekocht. Deze is altijd dealer onderhouden geweest. Van het zoeken naar de storing (totaal 3 dagen) heb ik geen rekening ontvangen. No cure no pay. Dus dat is dan wel weer netjes. Het slechte starten is al een paar maanden gaande. Ik dacht dat het mogelijk de bougies zouden zijn en heb deze toen laten vervangen, zonder resultaat. De bougies zijn dus nieuw. Ik zit eraan te denken om toch maar eens naar een andere Chevrolet dealer te gaan voor een second opinion. Lezen de dealers eigenlijk niet mee op dit forum en wie ziet er dan een uitdaging in...???? De auto rijdt verder prima, alleen dat late aanslaan van de motor in de ochtend blijft mij storen.


    Laatst aangepast door concours op ma dec 22, 2014 8:06 am; in totaal 2 keer bewerkt (Reden : typefoutje)
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van Thei zo dec 21, 2014 5:00 pm

    Enige logische wat voor mij nog in aanmerking komt is de benzinepomp/toevoer....tijdens het starten even een te lage benzinedruk,of een benzinepomp die iets te laat gaat draaien.
    Als je de auto op contact zet moet je de benzinepomp even horen draaien,probeer eens om eerst de auto een paar sec op contact te zetten en dan pas door te draaien zodat dan ook de startmotor ronddraaid(is de Fiat methode,maar daar moest je dat doen om de sleutelcode de kans te geven om de electronica vrij te geven)
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van Thei di dec 23, 2014 1:27 am

    Nog wat,meet de accu spanning eens voor je start en tijdens het starten en later als de motor eenmaal loopt.
    De laadspanning mag max 14,8volt bedragen en met alle zware electrische gebruikers aan min 12,8 volt,tijdens het starten mag de accuspanning niet verder teruglopen dan een 9,8 volt,wordt de spanning minder dan gaat de electronica slecht werken en kan dan ook de oorzaak zijn dat je nu iets langer moet doorstarten,accu's hebben immers ook niet het eeuwige leven en ja 3dik 3 jaar is erg kort,maar zou zomaar kunnen hoor,heb al defecte accu's meegemaakt van amper een maand oud.
    concours
    concours


    Aantal berichten : 32
    Registratiedatum : 15-10-14
    Woonplaats : Zaanstad

    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van concours vr apr 24, 2015 9:40 pm

    Ik gooi er nog even een berichtje tegenaan. Het slechte aanslaan van de motor bij koude start is nog steeds niet verholpen. Het is ook niet slechter geworden. Ik heb ermee leren leven. De auto rijdt verder prima. De startmotor draait vlot rond. De accu is goed. Bij warme motor dan is het broem lopen, bij koude motor moet ik echt een paar seconden doorstarten. Is er nog steeds niemand die dit euvel herkent. Ik weet dat toen de auto nieuw was, de eerste jaren hij altijd direct startte. Al was het -20 in de winter. Tik, lopen! Nu winter, voorjaar, zomer. ik moet altijd s-morgens, of als de auto een paar uur stil heeft gestaan, flink doorstarten voordat de motor aanslaat. de hele motor is doorgemeten, kabels vervangen, bougies vervangen, alles geeft de juiste waarden aan (volgens mijn dealer)

    Gesponsorde inhoud


    Koude start Empty Re: Koude start

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 2:53 am