Spark Club Nederland

Welkom op het forum van de Spark Club Nederland.
Wordt lid en help dit forum mooi te maken.
Heb je verstand van fora en Sparks en wil je het team komen versterken?
Meld je dan bij een van de beheerders.

Het SCN tean.

Word lid van het forum, het is snel en gemakkelijk

Spark Club Nederland

Welkom op het forum van de Spark Club Nederland.
Wordt lid en help dit forum mooi te maken.
Heb je verstand van fora en Sparks en wil je het team komen versterken?
Meld je dan bij een van de beheerders.

Het SCN tean.

Spark Club Nederland

Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.
Spark Club Nederland

It all starts with a Spark !!!

Deze Spark Club is in aanbouw. Wij zoeken nog mensen die hierbij willen helpen. Heb je daar zin in? Meld je dan aan bij 1 van de beheerders.

+4
Jan.
weetsj
Frans
Thei
8 plaatsers

    Koude motor starten op LPG

    avatar
    Frans


    Aantal berichten : 10
    Registratiedatum : 01-11-13

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Frans za feb 01, 2014 4:44 am

    Mijn vrouw rijd korte stukjes van 15 km heen en terug maar dat doe ik ook met de Skoda Octavia op gas en die schakelt aanzienlijk sneller over en verbruikt dus duidelijk minder benzine. Tja vermoed dat Chevrolet eerst kijkt of zaken als temp sensoren goed functioneren (wat bij mij gestest en het geval was) om vervolgens te concluderen niks aan de hand.
    avatar
    Jan.


    Aantal berichten : 103
    Registratiedatum : 03-11-13

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Jan. za feb 01, 2014 10:11 am

    Tegenwoordig is het dacht ik redelijk normaal dat bij een koude motor pas na een paar km overgeschakeld wordt naar LPG. Het rare bij mij is dat ook bij warme motor het bijna altijd nog 1 minuut duurt voordat er naar LPG geschakeld wordt. En dat is niet normaal. Maar ik rij weinig kleine stukjes.

    Als je 's ochtend 15 km heen rijdt en 's middags weer 15 km terug zal het langzaam overschakelen bij warme motor niet veel schelen. Wel als je af en toe tussenstops maakt om b.v. geld te pinnen en even later weer een boodschap doet. Want dan zal hij veel op benzine afleggen.

    Stel dat je alleen maar stukjes van 15 km rijdt.
    Het duurt al gauw 2 km voordat je watertemperatuur op de voorgeschreven 30 of 40 graden zit.
    Dan is de verhouding benzine/LPG  = 2/13 = 15% op benzine
    Bij een koude motor en optrekken wordt er relatief veel brandstof verbruikt.
    Dan kom je uit op ongeveer 20% benzine en 80% LPG.

    Als je 3 keer lpg tankt heb je misschien 1000 km afgelegd op LPG en 250 km op benzine. Dus bijna een halve tank benzine. Als dit zo ongeveer klopt zal een andere gascomputer ook niet helpen. Ik hoor tegenwoordig ook bij ander merken dat een LPG auto op de wat kortere afstanden nog veel benzine verbruikt.
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Thei wo feb 05, 2014 10:06 pm

    Ja het vreemde is dat op LPG overgeschakeld wordt als de motortemperatuur goed is(dacht 35grC) en als hij al goed warm is na een lange rit hij toch nog die minuut nodig heeft.
    Laat je dealer er naar kijken,in de software is dit aan te passen wat betreft die warme motor,bij mij duurt dit enkele seconden,zowel bij de Spark als de Tacuma(Vialle installatie),de Tacuma is zelfs nog iets sneller.
    avatar
    Frans


    Aantal berichten : 10
    Registratiedatum : 01-11-13

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Frans vr mei 02, 2014 9:39 pm

    Mijn buurman heeft in zijn auto een verwarmings element ingebouwd zodat zijn watertemperatuur al op 30 graden zit als hij in de ochtend start (diesel). Wel een gedoe dat je een timer en een stroom kabel moet gebruiken. Maar hij zegt dat het behoorlijk in bezine scheelt. Kosten tussen de 100 en 150,- euro. word schijnbaar aangesloten in je koelwater tank.
    Die temperatuur is niet aan te passen volgens mijn dealer is geblokkeerd. Het gaat denk ik juist om die 30 a 60 seconde met een warmemotor die het benzine verbruik drastische doen toenemen. Ik kan dat direct vergelijken met mijn Skoda Octavia die zelfs na 1 uur stil te hebben gestaan direct op gas start.

    Redenen als groter motor inhoud (1.0 tegen 1.6 Skoda) houd de motor langer warm word dan oa als argument genoemt. Met de zelfde hoeveelheid benzine 14 liter ruim 1.800 km met de Octavia zelfde soort afstanden 950 km met de Spark. Verschil tussen Spark en Octavia is dat de Octavia een GSI installatie heeft waar alles is in te stellen en de Spark BRC waar alles is geblokkeerd.
    avatar
    Frans


    Aantal berichten : 10
    Registratiedatum : 01-11-13

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Frans zo jul 27, 2014 9:24 pm

    Jawel mijn gas computer is vervangen door Iglesias Heemskerk onder garantie of dat veel gaat helpen ik betwijfel het maar we zullen het wel zien. Doet er nu 10 seconde over om op gas te starten met een warme motor lijkt dus iets sneller te gaan. Ook is gekeken of de auto tijdens rijden gemengd heeft gereden (zowel op benzine als LPG) was dus niet het geval. Goeie service van Iglesias zelf kom je er bij Chevrolet niet door heen. Tevens zijn mijn behuizing van mijn achter lampen vervangen waren in de naden groen doorgelopen. Dus even kijken of dit het geval is voor je garantie verloopt.
    avatar
    Yella


    Aantal berichten : 58
    Registratiedatum : 01-11-14

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Yella zo nov 30, 2014 1:19 am

    Interessant topic. Op LPG starten vind ik niet echt belangrijk. wel gaat mijn Spark op dit moment pas rond 2 km over op LPG. Dat zou van mij wel wat sneller mogen. Onze Skoda op LPG deed het na 1 km al. Dat scheelt behoorlijk in het dure benzine verbruik. wat de Spark ook nog eens gebruikt in de meest onrendabele momenten als de motor koud is. En een grotere tank lijkt mij ook interessant. Ik rij iedere dag 110 km. Na 2 x naar mijn werk geeft de meter aan dat ik moet tanken. Laatst een keer helemaal leeggereden, kwam ik 372 km ver. Dus feitelijk zou ik 3 dagen (330 km) kunnen rijden. Maar ik weet niet of ik het geld er voor over heb om 2 dagen langer te kunnen rijden op 1 tank LPG. Inbouw zal ik toch door een inbouwer moeten laten doen. En ik weet niet hoe het dan komt met de goedkeuringen etc.
    Daarnaast merk ik af en toe bij stevig doortrekken dat de Spark op LPG af en toe even iets schokt. weet iemand wat daar de oorzaak van zou kunnen zijn? Zou ook kunnen dat het filtertje eens vervangen moet worden, was onze Skoda ook erg gevoelig voor, om de 15000km gemiddeld.
    avatar
    Yella


    Aantal berichten : 58
    Registratiedatum : 01-11-14

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Yella zo nov 30, 2014 1:33 am

    Jan. schreef:Hier iemand die helemaal geen onderhoud laat doen: http://www.autozine.nl/text/comment_toon.php?mok=1621  (30 oktober 2013)
    Dat lijkt me ook weer overdreven. Maar je kan er voor kiezen om alleen het nodige onderhoud te (laten) doen met het risico dat je problemen krijgt omdat iets niet meer onder garantie valt. Maar met het uitgespaarde geld kan je een enkele tegenslag weer betalen. Maar het blijft een gok. Dus ik kan me voorstellen dat je voor €350 voor 2 jaar extra garantie gaat.

    Ik kreeg bij mijn Spark gratis 7 jaar garantie. Maar toen ik vroeg hoe duur de onderhoudsbeurten waren werd het opvallend stil. Het is niet overdraagbaar naar de volgende eigenaar, mag alleen onderhoud en reparaties bij Nefkens in Amersfoort laten doen (leuk als je iets in het buitenland overkomt) en het gaat tot 100.000 km. Dat komt bij mij neer op ongeveer 4 jaar.

    Uiteindelijk kreeg ik begin 2012 een prijsopgave (inclusief BTW, exclusief leenauto):
    Elke 15.000 KM: LPG filter, motorolie en filter, pollenfilter €213.31
    Elke 30.000 KM: remvloeistof, bougies €359,28
    Elke 45.000 KM: ontstekingskabel (alleen bij ESP) €469,59
    Elke 60.000 KM: luchtfilter, afstelling LPG drukregelaar €524,00
    Elke 150.000 KM: Klepspelling
    Elke 240.000 KM: Koelvloeistof, distributieketting
    Versnellingsbakolie: 15K, daarna elke 30K (dus 45K, 75K, 105K etc.)
    Versnellingsbakolie (half?) 2011 en later: elke 150K
    Dus bij 90.000 km ben ik €2165 kwijt, exclusief prijsstijgingen.
    wat een prijzen. Dan is LPG rijden toch een heel stuk minder rendabel. Bij onze vorige Skoda nooit iets geks vervangen of stuk gehad in 90.000 km op LPG. En geen buitengewone onderhuodskosten. Alleen de distririem vervangen was het duurste wat er ooit aan is gebeurd. Hopelijk lukt het de Spark ook om zo goedkoop te blijven rijden. Ik Kom met mijn Km berekening ongeveer aan 5 cent per km aan brandstofkosten. dat vind ik heel acceptabel omdat mijn Cuore hiervoor 9 cent per km kostte. En onze C4 diesel aan 7,5 cent zit per km. Ook de Skoda kwam met een gebruik van rond de 1 op 11,5 niet zo goedkoop uit. De Spark zit rond de 1 op 15 ongeveer. Ik rij veel A7 en de teller rond de 110 km/uur.
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Thei ma dec 01, 2014 7:50 am

    Vandaag ben ik met een koude Spark (2gr)weggereden(normaal rijdt mijn vrouw er altijd mee) maar had toch ook bijna 2 km nodig eer hij overschakelde op LPG.
    Kan zijn dat de dealer bij de jaarbeurt de computer gereset heeft.
    Dit was km-stand 42700 in sept 2014,€ 251,- voor betaald
    avatar
    Yella


    Aantal berichten : 58
    Registratiedatum : 01-11-14

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Yella ma dec 01, 2014 8:13 am

    Thei schreef:Vandaag ben ik met een koude Spark (2gr)weggereden(normaal rijdt mijn vrouw er altijd mee) maar had toch ook bijna 2 km nodig eer hij overschakelde op LPG.
    Kan zijn dat de dealer bij de jaarbeurt de computer gereset heeft.
    Dit was km-stand 42700 in sept 2014,€ 251,- voor betaald
    En ik schakel de verwarming pas in als de Spark op gas rijdt. weet niet of en hoeveel het scheelt. Maar rij niet voor niks op gas, dus zo weinig mogelijk dure benzine.
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Thei ma dec 01, 2014 1:52 pm

    Gister 21l benzine getankt en had daar bijna 5000km op benzine kunnen starten en wegrijden,zal nu het kouder wordt wel wat minder km's gaan worden.
    avatar
    Yella


    Aantal berichten : 58
    Registratiedatum : 01-11-14

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Yella di dec 02, 2014 3:58 pm

    Heb ook net maandag de benzinetank eens volgegooid om te kijken hoe ver ik daarmee kom. Voor mij is het iedere dag voornamelijk 55 km heen en 55 km terug woon/werk. Dus weinig korte eindjes.
    avatar
    headingmode


    Aantal berichten : 34
    Registratiedatum : 05-01-14

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van headingmode do dec 04, 2014 11:48 am

    Mijn laatste keer benzine tanken heb ik 10.900 km gereden op 30,2 liter wat neerkomt op 53 cent per 100km. Dat is nog te overzien.. Vandaag weer winst gemaakt. 163 declarabele km's tegen 19 cent per km. Is weer een maand wegenbelasting!! Very Happy
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Thei vr dec 05, 2014 8:13 am

    netjes
    avatar
    headingmode


    Aantal berichten : 34
    Registratiedatum : 05-01-14

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van headingmode zo dec 07, 2014 6:05 am

    Yella schreef:Heb ook net maandag de benzinetank eens volgegooid om te kijken hoe ver ik daarmee kom. Voor mij is het iedere dag voornamelijk 55 km heen en 55 km terug woon/werk. Dus weinig korte eindjes.

    Idem hier. Zelfde afstand woon werk.
    weetsj
    weetsj


    Aantal berichten : 132
    Registratiedatum : 05-06-12
    Leeftijd : 47
    Woonplaats : Zoetermeer

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van weetsj di dec 30, 2014 3:44 am

    ik moet gemiddeld om de 4000 - 5000 km benzine tanken. maar inderdaad nu met de kou zal het wat minder worden.
    avatar
    fred1958


    Aantal berichten : 2
    Registratiedatum : 17-05-16

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty hij piept 3 x iedere 20 seconden

    Bericht van fred1958 di mei 17, 2016 5:00 am

    MIJN SPARK PIEPT SOMS MET #X ! PIEPJE OP LPG
    RIJD GEWOON DOOR >> MAAR GEEFT OM DE 20 seconden weer 3 piepjes
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Thei di mei 17, 2016 8:11 am

    Dan zal je LPG op zijn en rijdt hij op benzine door,met de waarschuwingspiepjes dat het gas op is.
    avatar
    fred1958


    Aantal berichten : 2
    Registratiedatum : 17-05-16

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van fred1958 vr mei 20, 2016 4:08 am

    zoveel weet ik nog wel

    hij piept soms 3x om de 20 seconden dat gaat de hele weg door ........de tank is vol helemaal
    en hij loopt dan op lpg ook
    soms is de klacht er gewoon niet
    Thei
    Thei


    Aantal berichten : 199
    Registratiedatum : 21-09-13

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Thei vr mei 20, 2016 9:04 pm

    Dan ben ik bang dat er een storing in het gasgedeelte zit,welke????
    Ik zou dan naar een BCR inbouwer gaan,een Chevrolet dealer heeft wel de software,maar weten niets van gasinstallaties.
    avatar
    javaboon


    Aantal berichten : 7
    Registratiedatum : 03-09-16

    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van javaboon za sep 10, 2016 12:13 am

    De BRC ECU die in de spark zit heeft voor de changeover 4 parameters, temperatuur van het koelwater en tijd in koude modus en warme modus. Het bepalen van de modus gaat naar aanleiding van het koelwater. Is het koelwater kouder dan de minimale waarde in warme modus, dan zal de koude modus aktief zijn. Dan schakelt de installatie over na 1 minuut of als het koelwater warmer is dan de minimale waarde. Maar het zal de langste van de twee zijn, dus als je koelwater na 30 seconden over de minimale waarde zit, zal de computer toch 1 minuut wachten. Andersom, als het koelwater bij start al boven de minimale warm temperatuur zit, zal de warme modus actief zijn en zal de installatie na 5 seconden overspringen.

    Helaas heb ik dit nog niet kunnen aanpassen, vermoed dat de sofware versie van de ECU voor de spark is gemaakt en dus geblokkeerd is. Als iemand nog een oude ECU liggen heeft, houdt ik me aanbevolen, dan kan ik kijken of daar nog wat aan te tweaken is.

    Gesponsorde inhoud


    Koude motor starten op LPG - Pagina 2 Empty Re: Koude motor starten op LPG

    Bericht van Gesponsorde inhoud


      Het is nu vr apr 26, 2024 4:38 am